Jako provozovatel UASlétajícího ve „specifické“ kategorii musíte:
- zajistit, že na UA je uvedeno registrační číslo provozovatele UAS (např. pomocí nálepky) a úplný řetězec registrovaného provozovatele je nahráno do „systému identifikace na dálku“,identifikačního e-systému bezpilotního letadla („e-identifikace“), pokud je jím bezpilotní letadlo vybaveno;
- vypracovat provozní postupy (písemné postupy se požadují, zaměstnává-li provozovatel UAS více než jednoho dálkově řídícího pilota, jinak je dostačující, jestliže dálkově řídící pilot dodržuje postupy stanovené výrobcem v uživatelské příručce);
- ověřit, že v dané oblasti provozu není rádiové rušení, které by mohlo mít vliv na spojení C2 (command and control) UAS;
- jmenovat pro každý jednotlivý provoz dálkově řídícího pilota; to je důležité, aby bylo jasné, kdo je osobou odpovědnou za každý let;
- zajistit, že dálkově řídící pilot a podpůrný personál provozu UAS jsou seznámeni s uživatelskou příručkou a s postupy provozovatele UAS, mají odpovídající odbornou způsobilost a mají k dispozici související informace týkající se jakékoli zeměpisné zóny publikované státem;
- zajistit, že mapy v systému „geo-awareness“ UAS jsou aktuální, pokud nelétáte v zeměpisné zóně, kde se geo-awareness nepožaduje;
- zajistit, že pokud nepoužíváte soukromě zhotovené UA, má prohlášení o shodě s označením CE a letadlo je opatřeno štítkem třídy (C0 až C4) (nejde-li o letadla uvedená na trh před uplatňováním předmětných nařízení EU);
- zajistit, že jsou si osoby zapojené do provozu UAS vědomy rizik spojených s provozem v podkategoriích A2 a A3;
- provádět každý provoz v rámci omezení stanovených v prohlášení nebo oprávnění k provozu;
- vytvořit postupy pro zajištění bezpečnosti – ochrany před protiprávními činy (security);
- stanovit opatření na ochranu před protiprávními činy a neoprávněným přístupem;
- zajistit, že je chráněno soukromí osob, a rovněž může existovat požadavek na provedení posouzení vlivu na ochranu údajů, je-li příslušným národním leteckým úřadem požadováno;
- poskytnout dálkově řídícímu pilotovi pokyny, jak minimalizovat obtěžování působené hlukem a emisemi;
- zajistit, že pilot provádějící let a jiný odpovědný personál splňují všechny podmínky předepsané pro provoz ve „specifické“ kategorii;
- uchovávat záznamy o provozu UAS; a
- udržovat UAS ve stavu způsobilém pro zajištění bezpečného provozu.
Regulatorní odkaz: UAS.SPEC.050 nařízení (EU) 2019/947.