Jaké jsou mé povinnosti coby provozovatele UAS ve „specifické“ kategorii provozu?

Jako provozovatel UASlétajícího ve „specifické“ kategorii musíte:

  • zajistit, že na UA je uvedeno registrační číslo provozovatele UAS (např. pomocí nálepky) a úplný řetězec registrovaného provozovatele je nahráno do „systému identifikace na dálku“,identifikačního e-systému bezpilotního letadla („e-identifikace“), pokud je jím bezpilotní letadlo vybaveno;
  • vypracovat provozní postupy (písemné postupy se požadují, zaměstnává-li provozovatel UAS více než jednoho dálkově řídícího pilota, jinak je dostačující, jestliže dálkově řídící pilot dodržuje postupy stanovené výrobcem v uživatelské příručce);
  • ověřit, že v dané oblasti provozu není rádiové rušení, které by mohlo mít vliv na spojení C2 (command and control) UAS;
  • jmenovat pro každý jednotlivý provoz dálkově řídícího pilota; to je důležité, aby bylo jasné, kdo je osobou odpovědnou za každý let;
  • zajistit, že dálkově řídící pilot a podpůrný personál provozu UAS jsou seznámeni s uživatelskou příručkou a s postupy provozovatele UAS, mají odpovídající odbornou způsobilost a mají k dispozici související informace týkající se jakékoli zeměpisné zóny publikované státem;
  • zajistit, že mapy v systému „geo-awareness“ UAS jsou aktuální, pokud nelétáte v zeměpisné zóně, kde se geo-awareness nepožaduje;
  • zajistit, že pokud nepoužíváte soukromě zhotovené UA, má prohlášení o shodě s označením CE a letadlo je opatřeno štítkem třídy (C0 až C4) (nejde-li o letadla uvedená na trh před uplatňováním předmětných nařízení EU);
  • zajistit, že jsou si osoby zapojené do provozu UAS vědomy rizik spojených s provozem v podkategoriích A2 a A3;
  • provádět každý provoz v rámci omezení stanovených v prohlášení nebo oprávnění k provozu;
  • vytvořit postupy pro zajištění bezpečnosti – ochrany před protiprávními činy (security);
  • stanovit opatření na ochranu před protiprávními činy a neoprávněným přístupem;
  • zajistit, že je chráněno soukromí osob, a rovněž může existovat požadavek na provedení posouzení vlivu na ochranu údajů, je-li příslušným národním leteckým úřadem požadováno;
  • poskytnout dálkově řídícímu pilotovi pokyny, jak minimalizovat obtěžování působené hlukem a emisemi;
  • zajistit, že pilot provádějící let a jiný odpovědný personál splňují všechny podmínky předepsané pro provoz ve „specifické“ kategorii;
  • uchovávat záznamy o provozu UAS; a
  • udržovat UAS ve stavu způsobilém pro zajištění bezpečného provozu.

Regulatorní odkaz: UAS.SPEC.050 nařízení (EU) 2019/947.

Máte nejasnosti? Zanechte nám vzkaz
Autor stránky: Sekce provozní

Zanechat vzkaz:

Děkujeme za váš zájem nás zkontaktovat. Odpověď zašleme na vámi uvedený email. V případě dotazů nesouvisejících s touto stránkou využijte prosím možnosti v sekci Kontakty.
Vaším podnětem se bude zabývat: Sekce provozní