S ohledem na množící se případy konfliktního provozu bezpilotních letadel v blízkosti letišť, a to nejen v blízkosti řízeného letiště Praha/Ruzyně (LKPR), si dovolujeme připomenout dlouhodobě uplatňované omezení provozu bezpilotních letadel v blízkosti letišť.
Dnes jsme obdrželi řadu podnětů na konfliktní provoz dronu v rámci Národního parku České Švýcarsko a všemi se budeme samozřejmě zabývat. Létání s drony ve zvláště chráněném území bez Úřadem vydaného oprávnění k provozu je protiprávním jednáním. Navíc může ohrozit probíhající záchranné letecké činnosti v oblasti postižené rozsáhlým požárem.
Poslaneckou sněmovnou byla v prvním čtení projednána novela zákona o civilním letectví, jejímž cílem je implementace pravidel EU v oblasti regulace provozů dronů. V rámci projednávání byly Poslaneckou sněmovnou vzneseny dotazy a připomínky zejména k otázce regulace modelářů a modelářských klubů, na které Úřad pro civilní letectví (ÚCL) společně s Ministerstvem dopravy (MD) cítí potřebu touto cestou reagovat.
Bezpilotní prostředky, resp. jak jsme si i v civilním letectví zvykli říkat drony, jsou jednou z nejperspektivnějších oblastí rozvoje letectví, což bylo potvrzeno dnešním podpisem společného memoranda mezi Ministerstvem dopravy a Ministerstvem obrany o vzájemné spolupráci na podporu rozvoje bezpilotních vzdušných prostředků pro civilní i vojenské užití v České republice. Zároveň byla formálně zarámována dosavadní velmi dobrá spolupráce nejen mezi oběma ministerstvy, ale i dalšími institucemi, mezi které patří Úřad pro civilní letectví.
Úřad vydává Směrnici pro posouzení rizika specifické kategorie provozu (SORA) bezpilotních systémů (CAA/S-SP-034-n/2022), na základě které může žadatel pro přípravu žádosti o oprávnění k provozu zvážit kvantifikační hledisko hustoty zalidnění.