Než usedneme do letadla v další letecké sezóně

27. 3. 2023

… několik bodů k zamyšlení.

Zima ještě neřekla zcela své sbohem, nicméně s hlubokým nadechnutím se, cítíme již ve vzduchu tolik očekávané jaro. Dny se prodlužují a řečeno naší hantýrkou, čas do občanského soumraku se rovněž prodlužuje. A my už se nemůžeme dočkat toho prvního letu v nové sezóně.

Je to tak. Rok s rokem se sešel a já si Vás všechny dovoluji opět oslovit ze své pozice inspektora bezpečnosti Úřadu pro civilní letectví. V minulém roce jsme u nás na Úřadě krátce po zahájení sezóny uspořádali setkání s provozovateli letišť a leteckých škol, abychom si popovídali o aktuálních problémech, které nás v letectví pálí. Z toho vyplynuly i nějaké úkoly pro nás.

Nezaháleli jsme. Samozřejmě dostáváme všechna hlášení o událostech, ke kterým došlo a na jejich základě je možné sledovat trendy a vyhodnotit typy událostí, které mají opakující se tendenci a tudíž je jim potřeba věnovat více pozornosti jak ze strany samotných pilotů a provozovatelů letadel, tak ze strany Úřadu pro civilní letectví. Pro představu chci uvést, že za loňský rok Úřad obdržel a zpracoval 1 150 hlášení. Toto číslo zahrnuje hlášení povinná, ale i dobrovolná.

Nerad konstatuji, že téma narušení vzdušného prostoru stále přetrvává. V loňském roce jsme měli více než 50 těchto případů. A co za nimi stojí? Stále je to nedostatečná nebo nedbalá příprava k letu, neúplné, možná uspěchané a nekvalitní plánování letu. Přitom je relativně jednoduché se toho vyvarovat, obzvláště máme-li v dnešní době k dispozici spousty výborných pomůcek, které nám přípravu usnadní.

Dalšími vyskytujícími se případy, které úzce souvisí s plánováním letu, byly lety anglicky hovořících studentů leteckých škol. V těchto případech je nutné pečlivé naplánování letu s ohledem na anglicky hovořící služby v ATZ zamýšleného letu. Stejně tak provozovatelé stanovišť RADIO by měli vytvořit podmínky pro dobrovolné vzdělávání pilotů v anglické frazeologii. Zvýšila by se tak celková „situational awareness“, tedy celkové povědomí o situaci v okolí letadla v případě, kdy do ATZ přiletí anglicky komunikující posádka. Tady bych rád zdůraznil, že Úřad pro civilní letectví podpoří jakoukoliv aktivitu, která by k dobrovolnému vzdělávání pilotů v oblasti angličtiny přispěla.

Opakujícím problémem v mnoha případech bývá provozní a technická dokumentace. Vzhledem k těmto výskytům se bude tomuto problému ÚCL i nadále důsledně věnovat při prováděných kontrolách u provozovatelů.

Na závěr mého výčtu těch nejpalčivějších témat jsem si nechal leteckou nekázeň, v horším případě opakovanou leteckou nekázeň. Víme, že takové jednání a projevy nekázně vedou ke snížení bezpečnosti letu, mnohdy až k ohrožení nejen sebe sama, ale také ostatních účastníků letového provozu a případně cestujících. Tady nezbývá než apelovat na každého jednotlivce a zodpovědným chováním se vyvarovat všech těchto projevů.

Létání je nádherné. Važme si toho, že patříme k té skupině lidí, která se vznáší mezi oblaky. A to doslova. A skupina nás „létavců“ by měla být hrdá na to, že my si mezi sebou prostě netolerujeme ledabylost a polovičatost řešení. V letectví je největším frajerstvím dělat věci správně, podle předpisu a s maximální profesionalitou. A je jedno jestli řídím malé jednopilotní letadlo nebo letím ve velkém dopravním letadle. Vždycky jsem pilot. Buďme na to tedy hrdí a jednejme podle toho.

Přeji co nejhezčí vykročení do další letecké sezóny, nebe bez mraků a stejně jako v loňském roce jen samá „happy landings“

Capt. Roman Hurych

Inspektor bezpečnosti/ÚCL

In case of any confusion or a problem, please leave us a message here
Site author: Editor in Chief

Leave a message:

Thank you for your interest in contacting us. We will send you the answer to the email address you provided us below. In case of questions not related to this page, please use the options in the section Contacts.
Your complaint will be dealt with by: Editor in Chief