fbpx

Zeměpisné zóny

Podle článku 15 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel, v platném znění se s účinností od 31. 12. 2020 zřizuje v České republice nový omezený prostor LKR10 – UAS, jehož smyslem je zachování stávající územní ochrany České republiky, zajištěné platným regulačním rámcem civilního letectví, který tvoří především:

  • zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů;
  • vyhláška č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů;
  • letecké předpisy řady L, vydané Ministerstvem dopravy k provedení zákona o civilním letectví, ve vztahu k problematice bezpilotních systémů pak zejména letecký předpis L 2, Pravidla létání, včetně jeho Doplňku X, upravujícího komplexně provoz bezpilotních letadel v podmínkách České republiky, včetně územní ochrany České republiky.

Předmětem opatření je dodatečná národní úprava provozu bezpilotních letadel:

  • v blízkosti letišť, konkrétně v řízených okrscích (CTR a MCTR) a letištních provozních zónách (ATZ) neřízených letišť;
  • v zakázaných prostorech (LKP), omezených prostorech (LKR), nebezpečných prostorech (LKD) a jiným uživatelem aktivovaných dočasně vyhrazených prostorech (TSA) a dočasně rezervovaných prostorech (TRA);
  • v hustě osídlených prostorech; a
  • v ochranných pásmech stanovených příslušnými právními předpisy:
    • podél nadzemních dopravních staveb;
    • tras nadzemních inženýrských sítí;
    • tras nadzemních telekomunikačních sítí;
    • uvnitř zvláště chráněných území;
    • v okolí vodních zdrojů;
    • objektů důležitých pro obranu státu.

Předmětem opatření je v souvislosti s provozem bezpilotních letadel dále dodatečná národní úprava:

  • meteorologických minim;
  • přepravy nebezpečných látek nebo zařízení;
  • shazování předmětů za letu;
  • podmínek pohybu dálkově řídícího pilota;
  • podmínek leteckých veřejných vystoupení;
  • žádoucího souladu s jinými právními předpisy;
  • podmínek použití zvláštních druhů pohonu;
  • podmínek pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla; a
  • způsobilosti dálkově řídícího pilota bezpilotního letadla se vzletovou hmotností nižší než 500 g v přechodném období.

Uvedeným opatřením by měl být zajištěn plynulý a hladký přechod ze stávajícího regulačního rámce národního na jednotný evropský regulační rámec se zachováním rozsahu územní ochrany, resp. v České republice dlouhodobě zavedené a osvědčené praxe.

Informace o omezeném prostoru LKR10 – UAS bude letecké veřejnosti předána formou publikace prostoru s informacemi v digitální mapě pro užívání vzdušného prostoru České republiky k létání bezpilotních letadel, která slouží k předletové přípravě provozu bezpilotních letadel. V České republice k tomuto účelu aktuálně slouží mapový nástroj ŘLP ČR, s.p. dostupný na webových stránkách https://dronview.rlp.cz/.

Text opatření bude dostupný na těchto webových stránkách; jeho zveřejnění je v tuto chvíli v přípravě.

Další připravované kroky

Podle Článku 23, odst. 3 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel, v platném znění, by měly být informace o zeměpisných zónách pro bezpilotní systémy, včetně doby jejich platnosti, zveřejněny ve společném jednotném digitálním formátu počínaje datem 1. ledna 2022.

Předpokládá se, že v této souvislosti dojde k územnímu zpřesnění, resp. ke konkretizaci územní ochrany tak, aby se jednalo o skutečně praktický a efektivní nástroj; předmětné opatření je tak třeba vnímat jako opatření přechodné, nikoliv dlouhodobé nebo dokonce trvalé. 

Dále se předpokládá,  že rozsah územní ochrany se bude v dalších fázích implementace evropského regulačního rámce upravovat zejména s ohledem na další vývoj tohoto rámce, vývoj dostupných technologií nebo zkušenosti s provozní praxí.