fbpx

Řízení zachování letové způsobilosti

Informace o systému řízení zachování letové způsobilosti

Zachování letové způsobilosti letadel, jejichž typové osvědčení bylo převedeno pod pravomoc EASA (tzv. transferovaná letadla), je řízeno v souladu s Nařízením Komise (EU) č. 1321/2014, v aktuálním znění.

Informace k uvedenému nařízení, přehled jeho změn a přijatelné způsoby průkazu (AMC) a výkladový materiál (GM) k tomuto nařízení naleznete zde.

Zachování letové způsobilosti letadel uvedených v Příloze I k Nařízení EP a Rady (ES) č. 2018/1139 (tzv. annexová letadla) je řízeno výhradně v souladu s národními požadavky.



1. Letadlo používané pro obchodní leteckou dopravu nebo složité motorové letadlo smí být řízeno pouze CAMO (oprávněnou organizací podle Části M, Hlavy G nebo podle Části CAMO).


2. Letadlo nepoužívané pro obchodní leteckou dopravu a jiné než složité motorové letadlo
(spadajících pod Část M)

– letoun jiný než složité motorové letadlo s MTOM nad 2730 kg, nebo
– vrtulník jiný než složité motorové letadlo s MTOM nad 1200 kg nebo s více než 4 osobami na palubě,

může řídit:

  • CAMO (oprávněná organizace podle Části M, Hlavy G nebo podle Části CAMO), nebo
  • CAO (oprávněná podle Části CAO) s oprávněním k řízení zachování letové způsobilosti.

3. Letadlo jiné než složité motorové letadlo, které není používané pro obchodní leteckou dopravu
(spadající pod Část ML)

– letoun s MTOM 2730 kg a méně, který není klasifikován jako složité motorové letadlo, nebo
– rotorové letadlo s MTOM 1200 kg a méně, certifikované pro maximálně 4 osoby na palubě, nebo
– jiné letadlo ELA 2,

smí být řízeno:

  • CAMO (oprávněná organizace podle Části M, Hlavy G nebo podle Části CAMO), nebo
  • CAO (oprávněná podle Části CAO) s oprávněním k řízení zachování letové způsobilosti, nebo
  • vlastníkem.

Program údržby

Pro každé letadlo musí být zpracován Program údržby v souladu s Částí M (čl. M.A.302.) nebo Částí ML (čl. ML.A.302).

Další informace zde.