Informace o převodu průkazů pilotů na průkazy Part-FCL

V ČR existují dva druhy průkazů pilota letounů a vrtulníků , a to:

  1. JAR-FCL“ – na titulní straně je označen „VYDÁN V SOULADU S NORMAMI ICAO A JAR-FCL“. Podle Článku 3 Nařízení (EU) č. 1178/2011, jehož přílohou je i Part-FCL, musí všichni piloti letadel mít průkaz Part-FCL od 8. 4. 2012. Ale podle článku 4 téhož Nařízení jsou průkazy JAR-FCL až do 8. 4. 2017 (s ohledem na platnost celého průkazu 5 let) považovány za průkaz Part-FCL. To umožní plynulou výměnu těchto průkazů bez dalších požadavků po dobu celých 5 let prostě v okamžiku, kdy držitel průkazu potřebuje zapsat novou kvalifikaci nebo kvalifikaci s obnovenou platností, průkaz byl poškozen, zničen, ztracen, zaplněn záznamy o kvalifikacích s prodlouženou dobou platnosti, nebo se změnily osobní údaje držitele zapsané v průkazu.

  2.  „Národní“ – na titulní straně je označen „VYDÁN V SOULADU S NORMAMI ICAO“. Ty jsou podle Článku 3 Nařízení (EU) č. 1178/2011, jehož přílohou je i Part-FCL, od 8. 4. 2012 neplatné. I po tomto datu však mohou být vyměněny za průkaz Part-FCL za stejných podmínek jako dosud, viz příslušné postupy na www.ucl.cz  (CAA-ZLP-058 pro letouny a CAA-ZLP-059 pro vrtulníky). ÚCL podle článku 12 uvedeného Nařízení žádá EASA o odklad povinnosti mít převedeny všechny tyto průkazy na Part-FCL o 2 roky, tj. až do 8. 4. 2014. ÚCL současně zvažuje možnosti usnadnění převodu těchto průkazů např. tak, aby žadatelé ze vzdálenějších oblastí nemuseli kvůli tomu jezdit na ÚCL do Prahy.


Něco podobného platí i pro držitele průkazu pilota kluzáků a volných balónů. Článek 3 výše uvedeného Nařízení požadující pouze průkazy Part-FCL pro ně platí také. Ale ÚCL žádá podle Článku 12 tohoto Nařízení o odklad této povinnosti o 3 roky do 8. 4. 2015. Do té doby budou muset převést své průkazy na průkazy Part-FCL SPL (kluzák) nebo Part-FCL BPL (balón) podle schválených převodních tabulek.


Doporučení:
ÚCL doporučuje pravidelně sledovat webové stránky www.ucl.cz. Budou zde pravidelně publikovány informace, které umožňují držitelům průkazů pilota se v této problematice lépe orientovat.


Poznámka:
Tento výklad byl poněkud zjednodušen, aby neobsahoval změť různých odvolávek na jednotlivá ustanovení příslušné evropské legislativy a byl co nejsrozumitelnější.



Pro další informace viz stránku Přechodná opatření pro Nařízení (EU) č. 1178/2011

Politika_bezpecnosti.jpg

PZZ.jpg


doletis.png


Pruvodce_GA_1.jpg


LPaL__PVP_EU_BANNER.jpg


ADQ.PNG


essi_logo.jpg

Kalendář aktualit

říjen 2016   < >
Po Út St Čt So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
Výběr jazyka česky english